5 Tips på hur yoga utomhus kan förhöja din yogaupplevelse!

Att yoga utomhus i närhet till naturen ger en extra dimension till din yogastund och är en fantastisk upplevelse! Här delar jag 5 tips för hur du kan få den bästa upplevelsen av din utomhusyoga!

  1. Välj rätt plats och tid

Välj en plats där du känner dig trygg, lugn och ostörd i närhet till naturen. Det kan vara på en klippa, altanen, balkongen, gräsmattan eller stranden. Undvik platser som är för bullriga eller stökiga, eftersom det lätt kan störa din koncentration, du vill kunna blunda och vara trygg där du är. Välj även en dag och tid på dygnet när temperaturen och vädret är behagligt och klä dig efter detta.

  1. Anpassa dina övningar

Utomhusyoga kan vara annorlunda än att yoga inomhus på många sätt. Marken kan vara ojämn, vädret kan variera och nya ljud och dofter kan ge dig nya upplevelser men samtidigt distraktioner. Var beredd på att anpassa din yogastund till detta. Kanske behöver du korta avståndet mellan fötterna för att stå bra eller så behöver du undvika vissa positioner då de blir svåra att utföra pga av marken. Ett exempel kan vara att välja sittande och stående positioner framför ex plankor och nedåtgående hund om du inte har yogamatta eller om underlaget är för ojämnt.

  1. Fokusera dina sinnen

På samma sätt som det kan vara distraherande att yoga utomhus pga nya och fler intryck så kan det samtidigt ge dig en ökad känsla av närvaro. Jag vill uppmuntra dig att fokusera än mer på dina sinnen när du yogar utomhus. Börja exempelvis med synen och ta in omgivningen med nyfikna ögon. Låt dina ögon vandra över naturen runt dig och beundra den. Bli medveten om små detaljer som du kanske annars missar. Sedan kan du fördjupa din praktik genom att fokusera på andra sinnen så som att lyssna på ljuden omkring dig – fågelkvitter, bruset av vågor eller vinden som susar genom träden, känna dofterna i luften – doften av blommor, havet eller nyklippt gräs och känslan av underlaget och marken, positionerna och andetaget. Genom att bjuda in alla dina sinnen i din yogastund kan du skapa en djupare koppling till både din kropp och naturen.

  1. Var närvarande

När du yogar utomhus är det lätt att låta tankarna vandra iväg till annat. Men försök att hålla dig närvarande i stunden genom att fokusera på din andning och dina sinnen. Låt inte distraktioner störa dig, utan försök att vara i nuet och uppskatta den tid du har för dig själv och din praktik. När du distraheras (för det kommer med största sannolik att hända) så för du bara mjukt och vänligt fokus åter till sinnena och din yoga.

  1. Ta till vara på bonuseffekterna

Att yoga utomhus ger dig inte bara en härlig upplevelse utan även fler positiva effekter som att du får frisk luft, dagsljus och en känsla av närhet och lugn från naturen. Ta till vara på dessa bonuseffekter och låt dig bli ett med omgivningen. Tillåt dig själv att verkligen slappna av och njuta av alla intryck och upplevelser runt dig.

Personligen älskar jag att yoga på altaner. Där är underlaget jämt, ofta mindre flygfän och man kan välja skugga eller sol. När jag har yogat på klippor och stränder så blir det lite mer fokus på själva upplevelsen än på praktiken. Så beroende på vad jag längtar efter och behöver så väljer jag plats utifrån detta. Vad är din erfarenhet av att yoga utomhus?

Brukar du göra det eller kan det kanske bli ett mål för denna vår och sommar? Berätta!