Kom i form med Yoga – Puls, styrka och smidighet

Vill du få en komplett träningsrutin med såväl pulshöjande övningar som stärkande och stretchande pass utan att behöva gå på olika pass och gymklasser? Det är möjligt med yoga och Medlemsportalens AprilUtmaning som heter “Kom i form med Puls, styrka och smidighet”

Vad betyder “komma i form” för dig?

Att ”komma i form” kan betyda olika saker för olika personer. För någon handlar det om att öka uthålligheten och konditionen, för någon annat att att bli starkare, för ytterligare andra personer kan komma i form handla om att gå ner i vikt eller kanske bli rörligare och mindre stressad. Oavsett vad komma i form betyder för dig så kan du enkelt anpassa din yogaträning för att uppfylla just dina individuella mål och behov.

Några exempel på personers “komma i form”

För Marie, en småbarnsmamma, handlar ”komma i form” om att hitta tid för sig själv och att hantera stressen från vardagens krav. För henne är yoga ett sätt att hitta lugn och återhämtning samtidigt som hon arbetar med sin flexibilitet och styrka.

För David som är löpare, handlar komma i form om att förbättra sin uthållighet och förebygga skador. Han använder yoga som ett komplement till sin löpträning för att stärka sin kropp och förbättra sin rörlighet, vilket hjälper honom att bli en starkare och mer skadefri löpare.

Och för Anna som arbetar på kontor och tillbringar stora delar av dagen framför en dator, handlar det om att bli av med spänningar och stelhet från mycket stillasittande och ensidiga rörelser. För henne är yoga ett sätt att sträcka ut och mjuka upp musklerna, minska spänningar och förbättra hållningen, vilket hjälper henne att känna sig mer balanserad och bekväm i sin kropp.

Oavsett vilka dina må är, och hur du vill “komma i form” så kan yoga vara det perfekta verktyget att hjälpa dig att nå dem. 

Medlemsportalens AprilUtmaning ”Kom i form med yoga – Puls, styrka och smidighet” 

Genom att delta i denna roliga utmaning får du chansen att nå dina mål – på dina villkor och din nivå, oavsett om du är nybörjare eller erfaren yogautövare. Under April och ett par veckor in i Maj är temat i Medlemsportalen just ”Kom i form med Yoga – Puls, Styrka och Smidighet” och på det temat har vi en utmaning med samma namn. 

Om AprilUtmaningen – Den går till såhär:

– Gör ett pulshöjande yogapass/vecka i 4 veckor
– Gör ett stärkande yogapass/vecka i 4 veckor
– Gör ett stretchande yogapass/vecka i 4 veckor
– Ta en promenad eller jogga/springa 1 ggn/vecka i 4 veckor

Dvs. 4 pass varav ett promenad eller jogg/löpning per vecka under 4 veckor, totalt 16 pass innan den 19 maj. 

Anpassa utifrån dina behov:
– Du väljer helt själv vilket pass du gör och vad som anses pulshöjande, stärkande eller stretchande för just dig.
– Du väljer själv längd på pass 5 min – 60 min… gör vad du vill, kan och önskar.
– Du väljer själv längd på promenad/jogg/löpning

I Medlemsportalen finns en kategori för detta tema med utvalda yogapass där du enkelt kan välja pass som passar för utmaningen, men notera att du själv avgör vad som anses pulshöjande, stärkande eller stretchande för just dig och att du kan välja fritt bland bland Medlemsportalens 300+ videor.

Visst låter det roligt! Här har du chansen att komma i form fysiskt och mentalt – och ha kul samtidigt!

Låt oss prata lite mer om styrka, puls och smidighet med yoga!

När vi pratar om yoga tänker många först och främst på avslappning och stretchande, men faktum är att yoga kan erbjuda så mycket mer än så. Det är en komplett träningsform som inte bara stärker din kropp utan även får din puls att öka och ökar din smidighet på samma gång.

Pulsövningar

Yoga handlar inte bara om lugn och stillhet. Genom dynamiska sekvenser och flödande rörelser kan du faktiskt få upp pulsen rejält. Tänk dig en serie av snabba solhälsningar som får blodet att pumpa och ger dig en energikick för dagen. Det är precis det du behöver för att få igång din kropp och ditt sinne.

Stärkande övningar

Istället för gymmet – med yoga kan du bygga muskler och stärka din kropp utan behov av tyngder eller maskiner. Genom att använda din egen kroppsvikt och utföra olika positioner som plankan eller krigaren, tränar du inte bara styrka utan även balans och flexibilitet.

Stretching och avslappning

Efter en lång dag är det få saker som är lika härliga som att sjunka ner i en djup stretch och låta kroppen slappna av. Yoga är perfekt för att lindra spänningar och stelhet i kroppen, särskilt i områden som är benägna att bli spända av stillasittande arbete eller stress. Genom att fokusera på djupandningsövningar och långsamma stretchande rörelser kan du ge din kropp den vila den förtjänar och återfå en känsla av lugn och balans.

Skapa din egen träningsrutin med onlineyoga i Medlemsportalen

Det bästa med yoga online är att det är flexibelt och anpassningsbart. Du behöver inte följa någon strikt schema eller dyka upp på en viss tidpunkt. Istället kan du träna när det passar dig bäst, var som helst och hur som helst. Och eftersom det finns så många olika yogastilar och övningar att välja mellan, kan du skapa en träningsrutin som är helt unik för dig och dina behov. I Medlemsportalen har du din egen yogasida där du enkelt skapar egna spellistor med yoagvideor eller gör egna planeringar för 4 veckor framåt. Givetvis finns färdiga planeringar också.

Välkommen in i Medlemsportalens värme hälsar Jenny Sjöberg, din yogalärare i Medlemsportalen.

Ta chansen att komma i form fysiskt och mentalt – och ha kul samtidigt!

Medlemsportalen – En personligare yogatjänst online!

Ingen bindningstid, bara massor med härlig yoga!

“Jag är så glad att jag hittat till dig☺️🙏🏻 Lyssnar på podden samt är medlem online💓 Så bra utbud på olika yogaformer, lätt att hänga med i dina videos samt att du har en positiv och lugn röst att lyssna på. Trevligt med kostnadsfria, peppande workshops👌🏼 Men du har ju glömt att tala om att medlemsportalen är beroendeframkallande😙!! Tack för allt toppenmaterial!”

Ulrika, onlineyogamedlem