KONTROLL AV LIVSENERGI OCH LÄNKEN TILL VÅRT INNERSTA – PRANAYAMA ❤

Låt oss prata lite om Pranayama, eller andningsövningar eller andningstekniker som vi kanske säger till vardags, är en viktig del av yoga som handlar om andningskontroll. Ordet ”pranayama” kommer från sanskrit och består av två delar: ”prana” som betyder livskraft eller vital energi, och ”ayama” som betyder expansion eller förlängning. Tillsammans innebär pranayama alltså att man kontrollerar och förlänger andningen för att påverka och balansera kroppens energi. Pranayamatekniker kan vara såväl lugnande som energigivande.
 
Har du någon gång tänkt på ordet Andetag. ANDE – TAG. Som att du för varje andetag kommer i kontakt med din ande, din SJÄL. Inom yogan sägs vår livsenergi, prana, transporteras på andetaget. Om vi nu också har det svenska ordet andetag i åtanke så kan vi se det som att vi andas vår själ och vår livsenergi eller att vi genom att fokusera på andetaget kommer närmre vårt innersta jag. Exempelvis i pausen mellan inandningen och utandningen, i de stilla vändpunkterna finns något vackert och djupt. Du. Nåväl, nu drog jag iväg och blev lite filosofisk men visst är det vackert att tänka såhär 🙂 Åter till det mer konkreta.
 
Några exempel på andningsövningar är:
  • Nadi Shodhana (alternativ näsborreandning) – En renande andningsövning som balanserar energiflödet i kroppen.
  • Kapalabhati (eldandning) – En kraftfull andningsteknik som renar och ger energi
  • Bhramari (humleande) – En lugnande teknik som kan lindra stress och ångest
  • Ujjayi (segerandning) – En långsam och kontrollerad andningsteknik som ökar fokus och ger avslappning.
  • 4 – 4 – 8 Läs mer om och prova denna teknik nedan.
 
Några positiva effekter du kan uppleva av att praktisera pranayama
  • Många pranayamatekniker, särskilt de som involverar långsam och djup andning, hjälper till att aktivera det parasympatiska nervsystemet, vilket leder till en känsla av lugn och avslappning. Detta kan vara särskilt användbart för att hantera stress och ångest.
  • Regelbunden praktik av pranayama kan stärka lungorna och förbättra deras kapacitet och effektivitet. Detta är särskilt fördelaktigt för personer med andningsproblem ex astma.
  • Kontrollerad andning kan hjälpa till att fokusera sinnet och förbättra koncentrationsförmågan. Detta beror delvis på den ökade syretillförseln till hjärnan och den lugnande effekten på nervsystemet.
  • Pranayama ökar blodcirkulationen och syresättningen av kroppens celler, vilket gör dig piggare.
 
PROVA DENNA ANDNINGSÖVNING 4 – 4 – 8 (ÖVNINGEN VI GJORDE TILL LUFTELEMENTET FÖRRA VECKAN)
Denna andningsövning går ut på att du andas in och räknar till fyra, håller andan och räknar till fyra och andas ut medans du räknar till åtta. Det är en enkel och effektiv övning som kan förbättra såväl din fysiska som mentala hälsa. Den långsamma, kontrollerade andningen aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem, vilket kan minska upplevelsen av stress och ångest. Genom att fokusera på andningen tränar du ditt sinne att vara närvarande här och nu och du blir därmed mer fokuserad. Regelbunden övning kan sänka blodtrycket och minska stresshormoner som kortisol, vilket är bra för hjärtat.
 
Gör så här:
  • Hitta en bekväm sittställning med rak rygg och slappna av i axlarna.
  • Andas in genom näsan medan du räknar till fyra.
  • Håll andan medan du räknar till fyra.
  • Andas långsamt ut genom näsan medan du räknar till åtta.
  • Upprepa denna cykel 3-4 gånger. Känn hur kroppen expanderar på inandningarna och slappnar av på utandningarna.
  • Efter att ha utfört 4-4-8 andningsövningen, ta ett ögonblick att reflektera över hur din kropp och ditt sinne känns.

 

Så här beskriver en av onlineyogamedlemmarna i Medlemsportalen övningen i vårt gemensamma Community:

”Skön andningsövning 🙏 Gjorde den nu på kvällen som återhämtning och nedvarvning. När man räknar ihop med andetagen så blir man väldigt fokuserad på bara det, dvs släpper allt annat 👍 Känns skönt att vara bara där i nuet. Man fyller verkligen hela magen 🎈och bröstkorgen med luft efter den långa utandningen vilket känns skönt ✨🙌”

Läs mer om Medlemsportalen och onlineyogan samt se aktuella erbjudanden på https://onlineyoga.yogajenny.se

Prova denna andningsövning när du vill hitta lugnet i kroppen och sinnet, kanske som en paus mitt på dagen eller före sänggåendet.
Hur kändes det? Och vilken är din relation till andetaget och andningsövningar? 🙂 ❤
 
Lyssna på Avslappningspodden för fler guidade avlappnings och andningsövningar